کشورهای گوناگون سیاست‌های متفاوتی را درباره واکسیناسیون کرونای کودکان بسیار کم‌سن در برابر کرونا اتخاذ کرده‌اند، اما کوبا تنها کشوری در جهان است که واکسیناسیون کودکان ۲ سال به بالا را با یک واکسن تولید داخلی‌اش انجام داده است.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین در حالیکه سوئد واکسیناسیون کودکان در برابر کرونا را لازم نمی‌داند، آمریکا در انتظار تایید واکسن‌های کرونا برای کودکان در سنین بسیار پایین است و چین واکسیناسیون در این گروه سنی را آغاز کرده است، کوبایی‌ها هم اکنون تقریبا واکسیناسیون همه کودکان کمسن در برابر کرونا را به پایان برده‌اند.

این کشور جزیره‌ای تنها کشوری در جهان است که کودکان از ۲ سال به بالا را واکسینه کرده است و اکنون بیش از ۹۵ درصد کودکان و نوجوانان دو تا ۱۸ ساله اکنون به طور کامل واکسینه شده‌اند.

دکتر جراردو گیلن، سپرستی تیمی که واکسن «عبدالله» یکی از واکسن‌های داخلی این کشور، را تولید کرده‌اند، گفت: «گرچه کووید با شدت کمتری کودکان را مبتلا می‌کند، اما کودکان عامل مهمی در انتقال ویروس هستند.»

به گفته گیلن، واکسیناسیون کودکان، بالا بودن میزان پوشش واکسیناسیون کووید و میزان بالای ایمنی جمعی پس از موج عظیم کرونای دلتا در تابستان گذشته باعث کاهش به طور قابل‌توجه میزان‌های عفونت در کوبا نسبت به آمریکا و اروپا در طول موج اُمیکرون شده است.

کوبایی‌ها با وجود اطمینان به سرویس بهداشتی جامعه‌محورشان و با توجه به اینکه حکومت کشور مانع از ریشه گرفتن جنبش‌های ضد واکسن مانند سایر کشورهای آمریکای لاتین شده است، به طور کلی به واکسن‌های تولیدی کشورشان اعتماد دارند.

 سن واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان در حال پایین آمدن است: سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است کشورهایی که به پوشش بالای واکسیناسیون در جمعیت بزرگسال دست یافته‌آند، باید واکسیناسیون کودکان از پنج سال به بالا را با واکسن‌ فایزر/بیونتک (تنها واکسنی که برای این گروه سنی مجوز سازمان جهانی بهداشت را دارد) در نظر بگیرند. شیلی و امارات متحده عربی اکنون کودکان سه سال به بالا را واکسینه می‌کنند.

اما برخی از کشورها موافق این روند نیستند: سازمان بهداشت سوئد هفته پیش تصمیم گرفت واکسیناسیون کرونا را برای کودکان زیر ۱۱ سال توصیه نکند و این استدلال را مطرح کرد که این کار «منافع واضحی» ندارد.

کارشناسان می‌گویند واکسیناسیون کودکان کمسن منافعی دارد، اما نگرانی‌هایی هم به جای می‌مانند.

گرچه کوبا سابقه خوبی در ساخت واکسن‌های باکیفیت دارد، اما هنوز نتایج بررسی واکسیناسیون کودکان با واکسن کرونایی کوبایی پس از بازبینی کارشناسان مستقل در ژورنال‌های معتبر پزشکی منتشر نشده است.

واکسن‌های کوبایی کرونا بر اساس پلتفرمی هستند که برای دهه‌ها برای واکسیناسیون کزاز به کار رفته است، اما هنوز باید داده‌های مربوط به آن بازبینی شود تا عارضه جانبی غیرقابل‌انتظاری در کرونا ایجاد نکنند.

دانشمندان کوبایی می‌گویند کارآزمایی مرحله اول و دوم واکسن‌های «سوبرانا ۲» و «سوبرانا پلاس» در ۳۵۰ کودک ۳ ساله تا ۱۸ ساله عارضه جانبی وخیمی را نشان نداده است. داده‌های این کارآزمایی به گفته این دانشمندان برای ژورنال‌های دارای داوری همتا فرستاده شده است و در صف انتشار است. مقامات بهداشتی کوبا نیز می‌گویند در هفته‌های آینده همه داده‌های کارآزمایی برای سازمان جهانی بهداشت فرستاده خواهد شد تا تاییدیه صادرات آنها کسب شود.

کد خبر 654306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha